Layer Vera művészettörténész, Ludwig Múzeum Kerék Antal képei elé Kedves Egybegyűltek! Szeretettel köszöntöm Önöket, Székely Bertalan néhai műteremházában, ahol a mai estén, a „Kortárs Névjegy” kiállítás-sorozat keretében, immár harmadik alkalommal nyílhat a mester alkotói territóriumát méltó módon megidéző, időszakos festészeti tárlat. Különleges élmény volt megtapasztalni, hogyan alakult át a rendezés során, fokozatosan e kiállítótér; amint Kerék Antal - barátainak, közeli ismerőseinek Tóni – ígéretes, Szada külső valóságából töltekezve megalkotott új festményei, egymás után foglalták el helyüket a műteremház falain. A három hosszúkás, fekvő formátumú panorámaképen felismerhető látványként tárul elénk a szadai látóhatár, ismerős tájrészletekkel.
A tudatosan választott méret sajátos látásmódot kíván. A hangsúlyos formai elemek meghatározzák a festmények felépítését, a képek szerkezetét. A helyi nevezetességként tisztelt szadai templomtornyok és a bokrok között rejtező apró házak cserépteteje, vagy a tavaszodó rét felhős égboltja és pipacsai Kerék Antal ecsetjének virtuóz játéka nyomán, olykor ritmikus, néhol hullámzó mozgásba lendülnek, a nézők figyelmét egy pillanatra erősen megragadva, míg a képkeret határain továbbfutó tekintetet a festői képzelet valóságon túlmutató hatása ejti rabul. Kerék, mint költő szól a tájról, megmutatja valóságát és még egy lépést tesz gondolatban távolabb, hogy újra megragadja és érezze a látvány mögött létező, megfoghatatlan és olykor láthatatlan esszenciát. A mozgalmas, változatosan kidolgozott, nagyobb méretű festett felületek expresszivitását az új szadai festmények másik, jól elkülöníthető csoportján: aprólékos, részletgazdag festésmód váltja fel. Lassan, egymás után elevenednek meg a helyi porták jellegzetességei. A veranda virágos ládájába ültetett futó piros muskátlik. Az udvarban álló kút, a várakozást megidéző verandán álló pad, vagy az ablak mögötti világ titkát örző csipkefüggöny. A visszafogott halvány, világos színárnyalatok és barnás tónusok használatával mélyebb, érzelmileg telítettebb művészi kifejezésmód elevenedik meg előttünk, melynek ellenpólusát a festő erőteljes, intenzív színekkel megkomponált e sorozatba tartozó harmadik csoportot képző festményei jelenítik meg, kifejezve a festészet vállalható sokszínűségét. Kerék Antal, Tóni új szadai festményciklusához választottam Babits Mihály: 1909-ben írt Levelek Iris koszorújából versciklusából a kiállítás hangulatához illő sorokat: A KÖLTŐ SZÓL Ha néha behúnyom a szememet, szárnycsattogás üti meg a fülemet, mire szemem megint kinyitom, milyen madár volt, már nem tudom. Ha sötét szögletbe nézek én, rebbenni valamit érzek én, szele, hangja megcsap, hasztalan: mire látnám, már csak hült helye van. Szellemcsapat üldöz engemet, titkon megcsípkedi étkemet, megrántja kabátom szárnyait: mire hátranézek, eltünik. Csak egyet tudnék elfogni már boldogabb lennék, mint a király: kalitba zárnám a kicsikét, hallgatni örökre énekét. |